fallback

Ценовите екстремности на българската енергийна борса

Засега борсата е последната алтернатива пред балансиращия пазар в моментите, когато електроенергията не достига

16:36 | 26.01.16 г. 5

Енергийната борса стартира своята реална дейност на 19 януари с постигната средна цена на електроенергията от 44 лева за мегаватчас, което е по-ниско от цената на свободния пазар. Няколко дни по-късно вече бяхме свидетели и на цена от почти 160 лева за мегават, значително над цената на свободния пазар.

Този "екстремизъм" на цените се дължи на няколко фактора и на първо място това е липсата на предлагане на достатъчно количества, обясниха от "Енерго Про" по време на представяне на платформа за онлайн договори за търговия с енергия.

Към енергийната борса ще има много повече интерес и стабилност на цената, ако предлагането е такова, че може да задоволи каквото и да било търсене, коментира пред журналисти Пламен Стефанов, управител на "Енерго Про Енергийни услуги".

Той уточни, че в момента цените "играят" в широк диапазон, защото борсата е последната алтернатива пред цената за недостиг, която е много висока. Така участниците "смело са предлагали по-висока цена", когато са очаквали, че електроенергията няма да е достатъчна.

"Недостиг или свръхпредлагане може да се появи по всякакви причини, които не си планирал", коментира управителят на "Енерго Про" Стефан Абаджиев. Затова освен заради ограничената ликвидност, резките колебания на цената са налице и заради факта, че борсата все още не е развита и предлага само определена гама от продукти.

При схема на търговия "ден напред", с каквато стартира борсата, винаги ще има такива моменти, защото цената не зависи от пазарния фон, а от конкретния ден, смята той и допълни, че на борсата в момента отива това количество електроенергия, което не е било реализирано.

Ценовите равнища на електроенергията в България в момента са такива, че те не стимулират излизането на битовите потребители на свободния пазар, сочат наблюденията на "Енерго Про". Според Стефан Абаджиев цената на свободния пазар например е една от най-ниските в Европа и е изгодно за големите стопански потребители да са на свободния пазар.

В същото време на регулирания пазар цената за битовите потребители е по-добра и те нямат стимул да излязат на свободния пазар, макар и такава възможност да е предвидена с промени в законодателството още от 2007 г.

Цената за нощната тарифа на електроенергията, например, не се определя пазарно, посочи Абаджиев. "Тя е непазарно ниска и когато потребителите имат много нощно потребление - не им е изгодно да мигрират на свободния пазар. Въпрос на интерес", допълни още той.

В компанията обаче са убедени, че след отварянето на пазара задължително ще има миграция на клиенти на свободния пазар, макар и поведението на потребителите да зависи много от пазарните условия и къде цената е по-изгодна за тях. 

Прогнозите за развитието на либерализирания пазар обаче са доста сложни и зависят от модела, който още не е избран - дали все пак ще има регулиран сегмент за защитени потребители, възможност за връщане от свободен на регулиран пазар и т.н. ,уточни Абаджиев. Част от тези въпроси не са технически, а политически и касаят защитата на потребителите.

Абаджиев каза още, че в момента пазарът, на който участват стопанските потребители, се развива "напълно равномерно, без ограничения и с пропорционалност на трите мрежови територии".

За битовите потребители либерализираният пазар крие две основни предизвикателства - каква ще е цената и каква ще е процедурата за смяната на доставчика. Все още не е ясен моделът на либерализацията, новините от енергийната борса показват значителни колебания в цената, което прави потребителите неуверени по отношение на тарифите.

За облекчение на своите потребители от "Енерго Про" са разработили онлайн платформа, чрез която може да се сключват договори за търговия с енергия и реално да се излезе на свободния пазар. Засега обаче от тази възможност ще може да се възползва малкия и средния бизнес, който още е на регулирания пазар. След няколко месеца, когато бъдат утвърдени стандартизираните товарови профили - от тази възможност ще могат да се възползват и битовите потребители.

От компанията посочиха, че процедурата по сключване на договора е опростена и документът може да бъде подписан с електронен подпис или чрез разпечатване и изпращане с куриер до енергийното дружество. Цената, която се предлага в договора, е фиксирана за определен период от време, в зависимост от избрания продукт.

Порталът работи вече от няколко месеца и има сключени договори през него, посочи още Стефан Абаджиев.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:45 | 13.09.22 г.
fallback